För att följa lagkrav måste du även få samtycke innan dina taggar avfyras. Då använder man en så kallad CMP (Consent Management Platform). Några exempel är Cookiebot, Cookie Information, Cookiefirst och OneTrust. Både popup och villkor/logik konfigurerar man med GTM om man använder det på sin plattform. Likaså konfigurerar du Google Consent Mode genom GTM. Titta i dokumentationen för din CMP för hur du ska gå tillväga.
Taggstyrning, “tag management”, är en metod för att hantera spårningstaggar som används på webbsidor och i mobilappar. En tagg är i grund och botten en bit spårningskod eller bildpixel som samlar in och överför data till olika analys-, marknadsförings- och spårningstjänster. Med hjälp av ett tagghanteringssystem (“Tag Management System”, TMS) som Google Tag Manager, kan webbplatsägare och marknadsförare enkelt lägga till, redigera och ta bort taggar utan att behöva göra manuella ändringar i källkoden. Detta förenklar processen att spåra användarbeteende, implementera marknadsföringskampanjer och integrera olika tredjepartstjänster, vilket ökar effektiviteten och minskar risken för fel. Smart, eller hur?