Avsnitt 3, Ämne 2
Pågående

Spåra med GA4

Maia Marketing april 24, 2025
Avsnittsförlopp
0% Färdigt

Google Analytics är världens största analyssystem sett till andelen användare. Med utvecklingen inom GDPR och integritetsfrågor har flera andra aktörer tagit en större bit av kakan mot tidigare, som Matomo och Piwik PRO. I Sverige estimeras cirka 50% av webbplatsägare tillämpa Google Analytics. Den senaste versionen heter Google Analytics 4, “GA4”.

Med GA4 kan du få reda på hur dina besökare hittade till din hemsida och vad de gör under sitt besök. Verktyget hjälper dig med andra ord att se över din trafikanskaffning och din trafikförvaltning.

GA4 är ett händelsebaserat verktyg. Så varje gång det sker en specificerad händelse för spårning så rapporteras det till Google Analytics-servern. Ett sådant exempel är eventet page_view som berättar att det skett en sidvisning på hemsidan. Händelsen page_view skickar också med olika parametrar. Du kan se dem som tillägg kopplat till en händelse. För page_view har vi exempelvis page_location som berättar vilken sida på din sajt som fått en sidvisning. Eller page_referrer som berättar vilken den föregående sidan var.

Med GA4 finns det en rad olika events som appliceras direkt efter du implementerat Google-taggen på sajten. De kallas för automatiska events, och innefattar även något som kallas för enhanced measurements specifikt för webbspårning. Du kan läsa mer om händelser hos Google Analytics hjälpcenter.

I den här kursen kommer vi arbeta en del med recommended och custom events. Det vill säga att vi adderar ny spårning in i mixen på taggatill.se. Spännande! Eller hur?

Analytics hjälpcenter – About events