I den här kursen behöver vi:
- ett Google-konto
- ett Google Analytics-konto och
- ett Google Tag Manager-konto.
Google konto: För att använda dig av Googles olika produktserier behöver du ett Google konto. Det kan t.ex. vara en användare associerad med en gmail eller med en egen adress genom Google workspace. Men utan Google konto, så kommer du inte vidare i den här kursen. Så det är nästa steg om du inte redan har ett! Så här skapar du Google konto
Google Analytics konto: I Google Analytics behöver du ett konto (account), och även en egendom (property) samt webbström (web stream). Vi kommer primärt att använda de engelska termerna framåt i den här kursen, så en rekommendation är att byta språk om du idag har det på något annat. För den här kursen kommer vi använda en demowebb, så förslagsvis döper du ditt account till “Maia masterclass” och property till taggatill.se alternativt GTM-kurs. Din stream ska däremot heta taggatill.se.
Access till demowebb
https://taggatill.se/
lösenord: jagvillmäta
Då vi har byggt och använder denna exklusivt i utbildningssammanhang, uppskattar vi att du inte delar accessen.
Google Tag Manager konto: I Google Tag Manager behöver du skapa ett konto (account) och en behållare (container). Ditt account kan du döpa till “Maia masterclass” och din web container till “taggatill.se”.